onsdag 12 oktober 2011

Skön höstpromenad !

Nu har vi nyss kommit in från en skön höstpromenad.
Igår var det avslutning på Fortsättningskursen i Allmänlydnad, och jag klarade Allmänlydnadspasset och matte blev så stolt över mig.
Nu på höstpromenaden så fortsätter ju träningen av det som inte var mycket väl godkänt, sådant jag behövde träna på.
Bland annat fick Wille och jag träna på att gå bakom eller framför och ibland bredvid matte på kommando. Jodå vi gör det annars också, men eftersom husse tränat mig i kommandon så jobbade matte och vi lite med det idag. Vi gick på en smal skogsstig och där fick vi antingen gå framför eller bakom matte, beroende på vad hon sa. Matte var nöjd och sedan fick vi även hoppa upp på en stubbe, eller mer en trädstam på kommando och stanna där. Det fixade vi ju galant också. Det blev en massa bus också naturligtvis. Det hör ju till när man njuter av vackra höstdagar som den idag.
Vi hittade en stor kvist på en av gräsplättarna vi passerade och den tog jag tag i och ville busa med. Wille hängde på och snart hade vi två dragkamp i den. Strax därpå kom matte också med och busade och då blev det ännu roligare.
Jag tror vi roade fler än bara varandra, för en taxichaufför saktade ner farten när han såg oss busa strax bredvid vägen och sedan stannade han bilen och satt och tittade på oss.
Två stycken som stod tvärsöver vägen och väntade på bvussen tittade på oss och smålog åt oss. En person som var på väg till busshållplatsen gick sakta förbi oss på behörigt avstånd och tittade på oss och smålog åt oss.
Matte noterade allt det där medan jag och Wille var rätt upptagna, åtminstone ända tills människan som var på väg till busshålplatsen gick förbi oss, då stannade vi upp en stund i leken och kollade på honom. Men sedan fortsatte vi busa och hade helskoj. Så småningom sa matte loss, och Wille släppte genast pinnen.
Först efter en liten stund och ett upprepat kommando släppte jag min nyfunna leksak. Jag hade velat ta med den hela vägen in, men det tillät inte matte alls. Lyllos er som har en trädgård, där kund eju ni ha lagt en sådan skatt och vara säkra på att ingen kom och tog den för er. Det kan ju inte vi. Men matte lade den vid en buske, så förhoppningsvis ligger den kvar där nästa gång vi går förbi.
Väl hemnma igen var både jag och Wille lite trötta men nöjda och lade oss att pusta en stund efter att ha tömt vattenskålen på vatten förstås.
Hoppas vi går ut och leker snart igen !

Inga kommentarer: