onsdag 8 januari 2014

Skön promenad !

Idag tog husse med mig och Wille på en skön promenad i skogen. Där var det rätt lugnt och tyst och vi var utan koppel ett tag då med. Det är det som är skönast med promenader, när man får strosa omkring som man vill, eller nästan som man vill i alla fall. På vägen träffade vi på grannens katt, och den tror jag nog jag berättat om. Han heter Julius och är inte ett dugg rädd för mig, fast jag försökt skrämma honom några gånger, men det har jag inget för. Julius kan bara sitta och se på mig helt orädd när jag går förbi, kommer jag för nära (mindre än 1 meter) då reser han bara lugnt på sig och blir rätt stor, och låter illa. Då låter jag bli honom kan man lugnt säga. Så även idag, så fast vi var två hundar så satt Julius kvar och bara tittade på oss. Vi försökte skrämma honom lite men han brydde sig inte för 5 öre. Istället gick han fram, helt orädd till husse och strök sig mot honom, då hade redan Wille och jag backat för han hade blivit så där stor. Wille är rädd för alla katter för han blev ju riktigt skrämd av ett par vänner till familjens katt som läxade upp Wille när Wille bara var en valp. Så där hade jag inte mkt till stöd inte. Vi gick vidare och träffade på några andra hundar utmed vägen. En av dem var en terriervalp som ville hälsa på oss, fast ändå inte för han var lite rädd för oss.
Hans matte däremot hälsade på oss båda och då vågade valpen titta fram bakom sin mattes ben. Jag lade mig i lekinvitations ställning och då vågade valpen, om än försiktigt leka lite. Vartefter vi lekte blev han modigare och modigare och medan Wille nosade omkring så busade jag och valpen lite till, innan husse tyckte det var dags att gå vidare på vår promenad.


Matte hade tagit med sig Lothus ut på en promenad, och när husse och vi kom hem igen så hade de fortfarande inte kommit hem, så husse ville höra med matte att allt var okej. Det var det visst för husse verkade nöjd. Matte och Lothus var snart hemma hade matte sagt, så husse åkte och hämtade lillhusse som haft sin första skoldag idag efter jullovet. Rätt snart kom matte och Lothus hem igen och Lothus var alldeles svart på magen.
En stund efter dem kom husse och lillhusse hem de också.
Lillhusse var rätt trött när han kom hem, men han blev glad över att se oss, så han gosade länge med oss innan han gick in till sitt rum med läxorna, fast det var ju ingen brådska med dem sa han till matte, de skulle vara klara till först nästa Onsdag.

Nu väntade vi bara på att mellanhusse skulle komma hem också, för han hade varit borta hela sitt jullov hos sina kusiner, och både Wille och jag saknade honom.
När så mellanhusse kom hem så blev vi jätteglada alla tre och överföll honom med glädjeprat och pussar ! Mellanhusse bara skrattade och gosade tillbaka. Sedan följde Wille honom nästan överallt tills han försäkrat sig om att mellanhusse inte tänkte gå iväg någonstans igen.
Själv gick jag in och bad mellanhusse klia mig på magen. jag satte mig fint och såg söt ut bara så mellanhusse skulle se mig och börja klia mig på magen där jag satt. Det gjorde han också, så det funkade. jag satt där en lång stund och bara myste.
När jag var nöjd så gick jag in till matte och lade mig under julgranen en stund, för Lothus låg i den ena korgen, Wille på mattan och den enda plats som var ledig var den andra korgen, men den var så långt bort från matte så den var inte intressant.


1 kommentar:

Aamor sa...

Det var en tuff katt, hihi! Du skulle ha haft mig till hjälp istället för katter är kuliga. Jag hade ju inte velat skrämma den utan snarare kelat med den eller busat.
Det är bra när alla är där de ska och givetvis saknade ni mellanhusse när han nu var borta!

Ciao