fredag 13 april 2012

En skön promenad !

Idag tog matte med oss alla på sköna promenader, en i taget ! Först ut var Wille, men sedan var det min tur och vi tog en sväng upp på en av de vanliga gångvägarna, och matte gick målmedvetet och i fickan hade hon korv. Toppen och lovande tyckte jag ! Men gissa om jag blev snopen när hon efter en stunds promenad, böjer sig ner vid dikesrenen och stoppar in bitar av min korv under en del kvistar. Jag trodde jag först skulle leta reda på dem, en enkel match trodde jag, men jag blev alldeles förskräckt när jag kände lukten av ngt helt annat där under kvistarna. Det luktade igelkotte. De sticks i nosen och är inte så värst skojiga att ha att göra med. Hur kunde matte bara komma på tanken att mata den med MIN KORV ??!! Jag började skälla, och jag skällde ordentligt !!!!! Hoppas jag skrämde den ! Matte hyssjade på mig och efter ett tag så tystnade jag, och då fick jag också korv ! Tur för matte det. Sedan fortsatte vi vår promenad och så småningom kom vi till en våra favvoplatser, en härliga dalgång att springa lös i och leta upp en massa härliga dofter !




Matte lät mig vara lös, och kollade in hur uppmärksam jag var när hon kallade. Jag kom ju som ett skott - hon hade ju fickorna fulla av godis, bl a då korvbitar som är så himla gott ! Vid ett par tillfällen försvann matte en stund när jag var för tillfället upptagen av annat, när jag då kom ikapp henne så sa hon "SÖK". Jag vet ju vad det betyder, men jag förstod först inte vad jag skulle söka efter förrän matte satte fram sina händer som lukatde massor av korv. Jag for iväg och letade korvbitar som hon hade hunnit gömma lite här och där. Jag hittade allihop sa matte. En baggis, en har ju en toppennos ju, det vet väl alla ?
Det var jätteskoj och när vi så småningom begav oss av hemåt, då var jag trött och nöjd !

Inga kommentarer: