torsdag 23 januari 2014

Ute i skogen med matte !

Jajamensan det blev det för min del idag !
Jag blev jätteglad för jag gillar att vara i skogen, där får även jag springa lös och busa ! Så även idag ! Men först skulle vi ta oss till skogen. Det var inte det enklaste för min del, för matte krävde att jag skulle gå fint i löst hängande koppel utmed hela vägen till skogen. Det var riktigt svårt för jag brukar få gå först när jag är ute med husse på promenad. Med matte är det alltid annorlunda, där måste jag gå ordentligt jag tillåts inte att dra och spänna i kopplet, eller lägga mig ner för att nosa läääännge på en intressant fläck, matte säger då till mig att komma med och gör jag det då får jag både beröm och godis, och ibland busar vi också. Lyssnar jag inte blir hon ruskigt bestämd på rösten och då lyssnar jag.......definitivt och får godis !
Så på det stora hela så är det nästan roligare att vara ute med matte, för hon bjuder mig på gottisar ofta och massor av beröm likaså. När vi ändå höll på så gjorde matte lite svängar åt olika håll för att jag skulle hänga med i svängarna s a s. Hon bad mig även hoppa upp på ett par stenar, men det var lite svårt för jag har inte världens bästa balans - ännu. Men vad gör det när matte peppar hela tiden och jag tycker det är jätteskoj !!
Nåväl så småningom kom vi ut i skogen och nu ni mina vänner - NU fick jag springa utan koppel och jag drog iväg i värsta fart jag kunde, matte fick hänga med - om hon kan !!!!!!!
När jag sprungit av mig den värsta glädjen, och energin var på en lägre nivå så stannade jag och undrade vart matte var !???? Jag såg henne ingenstans !!!???
Men så fick jag syn på henne, hon satt gömd lite i en svacka på det berg vi just nu var på. Hade hon gömt sig där, eller hade hon snubblat ? Vilket som spelade ingen roll för min del, för nu fick jag bråttom tillbaka till henne igen ! När jag kom fram till matte så fick jag godis, och köttbullar också ! Det var lite extra gott och jag ville ha fler. Men det fick jag inte - i alla fall inte just då.


Matte och jag fortsatte vår promenad, och jag höll mig närmare matte nu.
Plötsligt spetsade jag öronen, jag hörde något och tänkte springa och kolla vad det var, men matte var tydligen beredd på det för hon vände åt andra hållet och började springa från mig - med MINA KÖTTBULLAR !!!!!
Jag fick bråttom att följa efter henne, ingen skulle rymma med mina köttbullar inte ens matte ! Matte berömde och gav mig köttbullen som jag ville ha, sedan kopplade hon upp mig och vi gick vidare en bit till. Ljudet jag hade hört var borta nu så jag koncentrerade mig mest på att nosa runt, härligt avspänd och rätt uttömd på överskottsenergi !
Efter en stund släppte matte lös mig igen, men nu höll jag mig nära och vi gick i en bekväm promenadtakt. Jag förstod att vi var på väg hem nu och det kändes skönt för jag var lite törstig nu och smakade lite snö på vägen, det var okej det med.
Så småningom kopplade matte upp mig, och nu hade jag inga problem att gå jämte matte, för jag var lite trött men nöjd. Väl hemma igen så drack jag nog åtminstone halva skålen med vatten. Matte hon tog en promenad till hon, denna gång med Lothus !
Själv gick jag och lade mig på favvofilten, medan Wille låg i hundbädden.

Inga kommentarer: