måndag 26 mars 2012

Hos veterinären !

Idag åkte husse med mig till veterinären för matte var jätteorolig för mig då jag är jättesnuvig och har svårt att andas för att jag är täppt i nosen.
Matte har jobbat hela natten och både hon och husse tyckte därför att det var bättre att husse åkte med mig, än att hon skulle göra det. Husse hade i alla fall sovit några timmar.
Det hände en massa hos veterinären. Veterinären kände och klämde på mig, men hela tiden var husse med så det var okej ändå. Veterinären lyssnade på mina lungor och hjärta och tittade mig i öron, mun och nos. Svaret vi fick var att hon trodde det var en form av förkylning som kan sitta i rätt länge, och det husse och matte skulle göra var att ha koll på mig, ta jättekorta (kortast möjliga) promenader och ev tempa mig om jag verkade ha feber. Blev jag sämre, fick feber över 39,5 grader eller fick problem med andningen så skulle jag genast åkas in med till veterinären igen, för då kunde det vara en lunginflammation på gång. För att lindra nästäppan sa veterinären att husse kunde ge mig Nezeril nässpray för barn i nosborrarna.
Jag fick inte anstränga mig, inte bli andfådd, inte leka och busa, inte gå sköna vårpromenader och absolut inte rusa runt som en tok inomhus heller.
Enligt veterinären kan förkylningen hålla i sig i flera veckor, ja upp emot tre veckor sa hon. Jag tror det är länge, i alla fall om jag ska tro husses uttryck, för han sa "Oj då så länge !?"
På kvällen fick jag nässpray i ena nosborren, men det gillade jag inte, jag fnös och nös och hade mig efter det så husse gav mig inte fler gånger.

7 kommentarer:

Aamor sa...

Lilla gubben, hoppas du snart mår bättre.
Klart att matte och husse är oroliga för dig och bra att de åkte iväg med dig för koll.
En Whippet tik jag känner har också varit förkyld men blivit bättre nu, hennes husse låg vaken en natt och torkade en geggig nos hela tiden och sen blev det bättre.
Ta det nu lugnt och gör som matte/husse säger åt dig att göra hur svårt det än kan verka!

Ciao

Rasmus sa...

Ja, det är viktigt att du nu gör som matte/husse säger och näsdroppar är bra för dig då får du sova bättre. Inga promenader alls skulle man här säga, utan bara pyttesmå rastningar. Här har man aldrig varit förkyld, men brorsan som nu är i hundhimmelen blev det och det tog en mån för honom att bli helt bra. Så inga mer kalla bad utomhus, burr.

Massor av krya på pussar och kramizar.

Arlo sa...

Men uj, vad jag har missat! Är du sjuk din stackare? Nu blir jag ledsen, för att vara sjuk är verkligen det sämsta man kan vara! Hoppas verkligen att du är på bättringsvägen nu! Puss och kram till dig!

Rasmus&Matte sa...

Hoppas att du nu mår bättre och får en skojig påsk :)

Glad Påsk önskas här er alla :)

Tasskramiz

Katarina sa...

Att ni hundar kan få så jobbiga förkylningar visste jag faktiskt inte. - Krya på dig!

Rasmus&Matte sa...

vi tassar in och önskar er alla en

Glad Påsk :)


Bamsekramizar

Rasmus&Matte sa...

Här måste man se dubbelt, då man ju redan ö er en Glad Påsk, vov, vov. Men om ni kikar in till oss, så förstår ni nog varför man ser dubbelt, hm.

Sorry, men ingen fara på taket hoppas vi och man kan ju aldrig önska för mycket, hehe.

;)