onsdag 22 februari 2012

Fullltecknat och jätteskoj !

Idag på förmiddagen tog matte med oss till brukshundklubben och där fick vi kolla på hundar och människor, och sedan fick jag köra lite lätt Agility, följt av ett rejält lydnadspass på 25 minuter då jag SKULLE uppföra mig, trots alla hundar, jag skulle gå fot, trots alla hundar och jag skulle ha kontakt, trots alla hundar. Det var jobbigt det kan jag lova. Men belöning var väl värd slitet. Det var köttbullar och prinskorvar i belöning.
När det sedan var Willes tur väntade vi andra i bilen.
Väl hemma så var jag väldigt trött. Matte var iväg och handlade medan vi alla sov en stund. När hon kom hem var det dags för våra långa promenader igen. Nu hade jag hunnit vila så nu var jag alert igen och det var skönt att komma ut. Skillnaden mot igår var att idag gick jag ordentligt i kopplet, utan att försöka dra iväg hela tiden, och det belönades ordentligt det med, fast då med leversnittar.
En bit på väg kom vi till en av de större ängarna och där fick jag vara lös och springa som jag ville en stund, vilket ju var det bästa av allt. Efter en stund kallade matte på mig och jag kom och sedan fick jag kopplet på. Nu hade jag fått syn på en av grannhundarna en bit bort, och genast blev jag väldigt vaken. Matte sa till mig ett par gånger innan jag lyssnade och genast tog hon fram min leksak och så busade vi en stund med den. När jag tittade efter nästa gång, då var hunden borta. Vi gick vidare och lite senare mötte vi nästan en Rottweiler som stod på bakbenen i sitt koppel och skällde på oss ! Jag svarade och matte sa till mig två gånger, och andra gången lät hon väldigt bestämd med sitt budskap så då lyssnade jag bättre och då tog hon fram min pipis igen, och när jag istället lekte med den när den andra hunden passerade på ordentligt avstånd, så fick jag godis och en massa beröm, men så fort jag försökte titta efter den andra hunden så krävde matte min uppmärksamhet med leksak och godis, och det var ju inte så svårt då. I samma veva så slutade den andra hunden att skälla på mig, och passerade lite mer ordentligt. Så småningom var vi hemma och då var det Goofys tur att komma ut. Wille fick vänta lite till han.

Inga kommentarer: