tisdag 21 februari 2012

Vilken vårdag !

Först vill jag säga tack för alla gratulationer. Inte för att det känns som jag blivit ett helt år äldre än i lördags, men tydligen är det så.
Idag har det varit en härlig dag också. Det har varit nästan vårkänning i luften säger matte och tar en lång och skön promenad med mig och Wille. Ja jag vet, hon har ju tagit oss en och en annars, men idag misstänkte jag att hon hade annat i tankarna också. Mycket riktigt, vi gick åt samma håll som vi brukar, men efter en stund svängde matte av ner mot dalgången här i närheten och genast började det pirra lite av glädje i kroppen på mig. Här brukar vi ha kul ! Idag var inget undantag.
Matte kollade av hur det såg ut med folk, hundar, snö och vatten, sedan släppte hon mig och Wille lösa. Först stod vi bara och såg på henne, men sedan sedan blev det fart på oss. Vi drog iväg och sprang ikapp en bit, sedan stannade vi och såg efter så att matte var med hon också, innan vi fortsatte. Ibland kallade matte på oss, som hon brukar, och då kom vi, för då var det godisdags !
Vi kom direkt, sedan sprang vi en sväng till. Wille fick fnatt och satte av i världens fart runt, runt, runt matte i snön. Han plöjde fram som en snöplog och jag var inte sen att haka på ! Som vi sprang, men man blir fort trött av att springa i blötsnö ! Så ibland tog vi en paus och kom till matte för lite energipåfyllning i form av godis ! Vi hade jätteskoj. medan vi sprang "vårruset" så stod matte och njöt i solen.
Matte lät oss hållas så länge vi orkade, och det blev ett atg, med sedan var vi så trötta så vi i princip bad atte att få gå i koppel en stund och hämta andan. Det verkade som om hon begrep vad vi ville och satte på oss kopplet. Sedan fortsatte vi gå med matte i lugn takt en bit till och vi både hämtade andan och myste i solen.
När vi gått så en stund så släppte matte oss lösa igen, och vi blev lika glada, men vi tog det lite lugnare nu, för en hade hunnit bli lite trött. Vi sprang mestadels omkring och nosade och Wille rullade i blötsnön, medan jag grävde.
Medna jag stod där och grävde så märkte jag plötsligt på det senaste stället jag grävde att snön försvann ner i ett större hål ! OJ han jag tänka, det var väldigt vad jag är bra på att gräva ! Jag måste ju kika ner i hålet, men rätt snart drog jag upp nosen igen för det luktade konstigt där nere och jag ville inte nosa där mer. Istället fnyste jag åt hålet och gick därifrån. Wille blev ju nyfiken han med och undrade vad som stod på och kom för att undersöka hålet han också. Men han gjorde likadant, han drog bort nosen därifrån och fnyste bort lukten liksom. Sedan for han iväg och rullade alldeles massor i snön en bra stund innan han var nöjd.
Nu kallade matte på oss och vi märkte att vi var på väg hemåt. När vi kom fick vi lite energitillskott i form av falukorv och köttbullar innan vi gick hemåt i lugn takt.
När vi kom hem tog matte med Goofy ut, jadå han är kvar några dagar till hos oss. De blev också borta ett tag. Men det gjorde inte oss något, då fick vi lite lugn och ro en stund innan de kom hem igen.

1 kommentar:

Rasmus sa...

Viken skojig promenad och här njöt man också då solen sken och det var 6 plus grader, rena rama våren ju, håller med.

Tasskramiz