måndag 13 februari 2012

Bara matte och jag !

Matte tog med mig på en "egen" promenad idag också. Det var jätteskönt väder ute så jag stortrivdes ! Att dessutom få ha matte för sig själv ett tag, det är inte dumt alls.
Vi följde en väg som det var riktigt längesedan som vi gick. Det har liksom inte blivit av, påstår matte, bara för att det varit kallt. Men idag alltså då lockade solen ut matte på en ordentlig promenad !
Vad jag däremot inte räknat med var att promenaden skulle bestå av träning, men det gjorde den.
Till en början var jag väldigt ofokuserad och mest intresserad av alla dofter överallt så jag gav matte lite att bita i. Men hon var tålmodig och väntade ut mig, och till sist så började vi samarbeta lite mer. Matte hade godis med sig, vilket inte är ovanligt i o f, men det gjorde att det var mycket roligare för min del att göra som jag blev ombedd då. Det matte och jag tränade på idag det var att gå ordentligt i kopplet, vända och följa med matte när hon bytte håll, vända s a s "sittandes" när matte vände sig runt och sedan följa matte ett steg, sitta ner, två steg, sitta ner, tre steg och sitta ner. Det var jättesvårt, men jag klarade det. Matte var jätteglad och då blev ju jag det jag med. Sedan fick jag en annan belöning, jag fick gå och nosa omkring som jag ville en stund, innan matte gjorde ett nytt träningspass med mig.
Vi mötte ett par hundar också och först kröp jag ihop som jag brukar för att sedan hoppa fram till dem och säga "Bu", för jag ville leka med dem ! Men matte tillät inte det idag, så jag gick snällt bredvid henne som hon bad mig och när vi passerat dem, utan problem, så busade matte med mig och jag fick mina korvbitar som jag så gärna ville ha.
Innan vi var hemma igen så gick jag jättefint i kopplet, följde matte oavsett hur många steg hon gick, och satte mig ner när hon stannade, och följde med när hon gick. Matte lät mig söka upp några korvbitar i snön som en extra belöning då. Det var lite svårt, men jag hittade dem allihop !
Väl hemma så upptäckte jag att matte gömt godis lite varstans, och naturligtvis började jag leta reda på dem. Wille ville också hjälpa till, men det fick han inte för matte, för nu var det hans tur att följa med ut en sväng, eller ja de blev borta rätt länge, men jag hade ju en del att göra så jag tänkte inte på det så värst mycket.
resten av dagen har varit en lugn och gosig dag. Rätt mysigt faktiskt.

1 kommentar:

Rasmus&Matte sa...

Tassar in o önskar er en fin Alla Hjärtans Dag!

Är inte förvånad då du ju är så duktig på allt annat :) Här tränades också igår, fast då Rally o det utan godis... Ingen fara jag brukar få det efter träningspasset då matte här lärt mig att vara uthållig i långa stunder. Fast ibland dyker små överraskningar upp och då blir man här så klart jätteglad :)

Kramiz