torsdag 23 februari 2012

Vilken dag !

Ja igår hade matte en hel del aktiviteter för såväl sig själv som oss, och idag har vi haft en hel del att göra också, men matte har haft mer.
Idag på kvällen när husse kom hem då åkte Goofy hem igen, så plötsligt blev det väldigt lugnt här. Men gissa om vi haft kul medan han varit här. Vi har busat och farit runt varenda dag, speciellt när matte gått ut genom dörren och inte kan säga till oss att lugna ner oss !
Som idag på eftermiddag när matte kom hem efter att ha hämtat lillhusse i skolan. Då satt vi och såg oskyldiga ut allihop med tungorna hängandes långt ut. "Vadå busat inomhus, näe matte vad tror du om oss egentligen ?"
I köket låg mattan som en endaste skrynkla, i hallen låg skor huller om buller, i köket var det tomma vattenskålar, utom en som var halvfull, men på golvet var det en massa vatten.....
Vadå busat, nänä inte vi inte !?
När matte kom hem hade hon med sig lillhusse, men han skulle strax iväg igen.
Lite senare när han hade åkt iväg till en kompis så tog matte ut oss allihopa en och en. Det blev flera promenader för mattes del, som vanligt sa matte. Det tar ju några timmar att rasta tre hundar kan man lugnt säga. Speciellt om man gör som matte, går i minst en timme med var och en av oss.
Hon började med mig. Även idag var toppenväder ute. Matte och jag var ute i drygt en timme och under den tiden mötte vi några hundar och en av gångerna hamnade vi bakom ett gäng chihuahuor och en shih tzu. Chihuahuorna var jätteskälliga, men matte hade stenkoll på mig och såg till att jag inte fick en chans att skälla tillbaka. När jag försökte komma ikapp dem eller skälla på dem, då bad hon mig göra saker som jag inte kunde låta bli, som t ex hoppa upp på en sten, hoppa upp på en bänk, hoppa upp på en stenmur, gå upp på ett mindre berg som vi gick förbi, vända om och gå åt andra hållet en liten bit bara för att sedan gå tillbaka osv. Javisst låter det jobbigt och kanske trist för en del men jag gillade det för det är skoj att följa en glad matte med godis, att busa med en glad matte och få godis. Att hoppa upp på stenar/berg och posera en stund för godis. Ja det är faktiskt jätteskoj !

Ett mindre berg att komma upp på. Men det ger en bra utsikt !

Stenmuren som jag står på synd kanske inte så bra på
den här bilden. Men det var skoj att stå på den.

I mattes ögon en fin huvudbild på mig på stenmuren !

En annan bild på samma plats, fast i profil !

Medan vi höll på med dessa övningar så hann de där skälliga hundarna går långt bort och bli helt ointressanta. Det passerade en rhodesian också medan vi höll på med våra övningar. Matte såg till att jag fick annat att tänka på och göra hela tiden det tog för den hunden att gå förbi. Strax efter den kom en liten vit sak som inte sa ett ljud utan bara såg på mig och viftade lite tveksamt på svansen. Hans matte uppmuntrade honom och berömde honom medan de passerade oss.

Här hade jag också en bra utsikt !

Javisst hann jag titta på hundarna, men jag hann banne mig inte spänna upp mig och skälla på dem, för matte såg till att jag hade annat att göra. Dessutom var jag så trött i huvudet av allt jag gjorde så jag orkade inte engagera mig och hetsa upp mig så värst !
När "alla hundar" passerat fick jag massor av beröm av matte och vi lekte med min pipis också.
Sedan fick jag springa lös en stund på en av de ängarna som var längs med vår promenadsträcka. Matte kastade iväg min pipis och jag fick hämta den. Det var jätteskoj !
Efter en stund kopplade matte mig och vi gick vidare och matte stannade utmed gångvägen på en del ställen och såg till att jag hade koll på henne. Det var jobbigt för jag var rätt trött i huvudet redan. Men det var egentligen ingen svår övning. När vi sedan gick vidare och nästan var hemma igen så lät hon mig gå och strosa resten av vägen hem lite som jag ville fast i koppel förstås, och det var skönt.


Nästan hemma igen !

Jag var trött när jag väl kommit hem, och det var skönt att bara lägga sig ner och vila en stund när matte tog med Wille ut. Goofy gjorde mig sällskap.

1 kommentar:

Rasmus sa...

Så duktig du är som trotts allt lyssnar på matte och klarar utav att fixa allt det svåra när det skälls. Här skäller man allt tillbaks, inte alltid, men när nått väldigt irriterande dyker upp, så är det bästa att säga ifrån. Här får man också utföra konster och sist var jag tvungen att sitta mittemot matte o bara stirra henne i ögonen, kul, tja, faktiskt kuligare att få skälla lite, vov.

Mysiga, fina kort på dig och allt klär en skönhet ;)

Trevligt fredagsmys önskas er alla. Tassvink