fredag 17 februari 2012

Vårväder !

Idag blev jag jätteglad när matte tog ner våra koppel. Jag satte ner rumpan direkt och väntade på att få kopplet på mig, medan Wille svansade runt och inte ville sätta sig ner. Det slutade med att matte hängde upp Willes koppel igen och sedan tog matte och jag en egen promenad !
Jag blev ju jätteglad för det för det är roligare att gå ut med matte ensam. Vi var ute en lång stund och jag var väldigt nyfiken på vilka som gått här sedan senast. Efter ett tag sa matte till mig att gå "Fot". Det tog ett tag innan jag lyssnade, men när matte bestämt sig för ngt är det ingen idé att tänka sig ngt annat, för i så fall går vi bara fram och tillbaka och matte byter håll tills jag har koll på henne och följer med. Men det behövde hon inte idag, för när hon sa "Fot" igen, då följde jag henne. Matte gav míg massor av beröm och jag fick köttbullar också. Dem hade matte gjort själv så de var extra goda !
Vi mötte ett par nya japanare (Japansk spets) och dem skällde jag på, ja i alla fall tills matte sa till mig. Matte bara suckade, för vi har tränat hundmöten hur många gånger som helst, men ibland liksom känner jag att jag bara vill skälla på dem och inte "uppföra mig". Det gör ju faktiskt att matte ser till att vi träffar fler hundar bara för "att träna" och det gör ju inte mig ngt. Ja jag måste ju hålla matte alert eller hur ?
När vi kom hem mötte Wille oss i dörren, han stod och väntade innanför. Matte föste iväg honom när vi ville komma in och eftersom han flyttade på sig så sa jag inget, för annars gillar jag inte att han står i vägen när jag vill komma in. Jag brukar numera sätta mig bakom matte så fort vi kommit in, så hon får flytta på Wille. Det känns rätt bra. När han flyttat på sig kan jag gå in längre in i hallen och vi får nästan jämnt en godis när vi sitter och snällt väntar att koppel och halsband tagits av. Så även idag. Att matte är frikostig med godis, det tycker jag är jättebra, för det är faktiskt roligare att göra saker då.
Likaså om hon som hon ibland har, tagit med sig min pipis när vi gått ut. Den är nästan lika skojig som godis. Men allt beror på om matte leker med mig och den eller inte. Leker vi en stund med den, då är det jätteskoj och mycket bättre än godis.
När det sedan var Willes tur att komma ut, då kan ni ge er på att han slog ner rumpan fort som bara den.

2 kommentarer:

Aamor sa...

Jag håller med dig att vissa bara måste man skälla lite på och det kan vara härligt att vara lite olydig nån gång!
Rent för ofta är jag tydligen det enligt matte men jag lyder när JAG vill, hihi!

Ciao

Buttons sa...

ser mysigt men kallt ut hos dig............wet kisses