lördag 5 november 2011

Trickigt kan man nog säga !

Idag när matte sovit klart (jodå hon har jobbat natten till idag) då hade husse varit ute med oss och skulle handla enligt matte. Då passade matte på att låta mig träna lite trickiga saker.
En av dem var att "packa ner sig" fast vi har bara börjat, och jag är lite för stor för mattes resväska. Sedan tränade vi en ny grej som var svårt. Matte gick till vår trappa och där hade hon med sig köttbullar och korvbitar, jodå det kändes på doften om henne händer. Sedan gick vi nedför trappan och där stannade matte och vände sig mot mig. Jag stannade också fast det bara var ett trappsteg kvar ner på golvet. Sedan sa matte "backa" och jag vände och försökte gå framlänges, ja som man brukar gå uppför en trappa. Men då kallade matte mig tillbaka och jag fick komma ner till henne igen där vid sista trappsteget. Sedan gick hon mot mig, lade en gobit på trappsteget vid mina framtassar, ja jag stod med dem ett steg nedanför baktassarna. För att komma åt gobiten var jag tvungen att backa upp ett trappsteg med bakdelen, då fick jag mer godis och en massa beröm av matte. Sedan lade hon en ny gobit på steget där mina framtassar vara (ett steg högre upp än föregående gång) och då var jag tvungen att samtidigt backa upp ett steg med bakdelen för att kunna ta gobiten, en halv köttbulle var det. Sedan fortsatte vi så och kom högre och högre upp på trappan. Hela tiden hindrade matte mig att gå förbi henne, vända och gå s a s "på rätt sätt uppför".
Jodå jag försökte ett par ggr, men lyckades inte.
Vi fortsatte hela ttrappan upp. Sedan gick vi som vanligt nedför den, och gjorde om allt, men bara ett par tre trappsteg. Till sist förstod jag att om jag backade uppför med bakdelen först, då fick jag godis. När jag fixade det (rätt snart om jag får säga det själv) då blev matte jätteglad. Då hade jag på egen hand gått tre hela trappsteg baklänges uppför - det ni !!!! Då slutade matte med leken och vi gick in till Wille, sedan fick han följa med matte ut i trappan, och jag tror de tränade samma sak. Det lät i alla fall så.
När husse kom hem gick han ut en sväng med oss igen coh lät oss lunka på och nosa lite varstans ute i lugn och ro. Rätt skönt faktiskt.

Inga kommentarer: